Стаття

Школа управлінської майстерності як засіб формування здоров’язбережної компетентності керівника закладу

Ольга Позивай (село Чечеліївка)

У статті висвітлено досвід роботи школи управлінської майстерності керівників закладів, що діє на базі Чечеліївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів  Петрівської районної ради Кіровоградської області з проблеми «Підвищення професійної компетентності керівника в умовах створення школи сприяння здоров’ю»

Колектив Чечеліївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів працює над створенням  сучасної моделі навчального закладу  - Школи сприяння здоров’ю з 2006 року. За порівняно короткий час заклад став осередком поширення знань про здоровий спосіб життя, фізичну культуру та спорт у районі.
Ефективно використовується творчий потенціал школи в системі науково-методичної роботи з різними категоріями педагогічних працівників (проводяться семінари-практикуми, тренінги, творчі звіти, моделювання, навчання для керівників шкіл, керівників ШМО класних  керівників, учителів фізичної культури, вчителів що викладають предмети Основи безпеки життєдіяльності та Основи здоров’я, вчителів, що запроваджують проект «Школа проти СНІДу»); забезпечується результативна робота створеної на базі школи творчої групи.
Ці змістовні методичні та оздоровчі заходи для різних категорій педагогів сприяють розповсюдженню та застосуванню науково-практичних знань, передового педагогічного досвіду з питань збереження і зміцнення здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу.
З  2010 року, з метою підвищення рівня педагогічної компетентності керівників закладів освіти району, надання допомоги директорам та заступникам директорів у розвитку їхньої майстерності, на базі закладу розпочала роботу школа управлінської майстерності (ШУМ) з проблеми «Підвищення професійної компетентності керівника в умовах створення школи сприяння здоров’ю» (керівник Позивай О.А., директор школи). Її робота організована на досягненнях науки, передового педагогічного досвіду і на конкретному аналізі навчально-виховного процесу, системі взаємопов’язаних дій і заходів, спрямованих на всебічне підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного керівника, на розвиток та підвищення творчого потенціалу директорів шкіл, а в кінцевому рахунку – на розвиток і досягнення позитивних наслідків навчально-виховного процесу, оптимального рівня навчання, виховання і розвитку у очолюваних ними закладах. Школа працює під девізом: «Здобувайте знання, будьте відкритими до нового, не зупиняйтеся на шляху вдосконалення і ви неодмінно станете успішними, щасливими  та здоровими людьми».
При плануванні занять школи управлінської майстерності дотримуємось системного підходу (чітко визначаємо мету і завдання кожного заняття; складаємо план його проведення, враховуючи специфіку роботи кожного слухача школи, проблемні питання, над якими поглиблено працюють колективи, необхідність успішного розв’язання визначених завдань; систематично здійснюємо педагогічний аналіз  ефективності роботи школи; забезпечуємо оптимальне функціонування школи в структурі методичної роботи району).
До  проведення занять залучаємо адміністрацію школи, вчителів та учнів. Заняття передбачають колективну та індивідуальну діяльність, яка спрямована на впровадження в практику досягнень науки і професійної майстерності, інноваційних педагогічних технологій, передового педагогічного досвіду.
Усі засідання мають відповідну структуру (рубрики «Неформатно», «Авторитетно», «Практично» та «Відкрито»).
Пропонуємо план одного із занять ШУМу.



ПЛАН
проведення заняття школи управлінської майстерності
директорів та заступників директорів
з проблеми «Підвищення професійної компетентності керівника школи
в умовах створення школи сприяння здоров’ю»


Дата проведення:
Місце проведення: Чечеліївська загальноосвітня школа
Керівник : Позивай О.А., директор школи
Тема заняття: Здоров’язберігаюча педагогіка та технології її реалізації

з/п
Зміст роботи
Відповідальні
Неформатно
1.
Мотивація до заняття. Вправа «Галявина професійного досвіду»
Позивай О.А., директор школи
Авторитетно
2.
Здоров’язберігаюча педагогіка та технології  її реалізації
·         Загальне уявлення про здоров’язберігаючі освітні технології
·         Поняття «Здоров’язберігаючі технології» та їх класифікації
·         Систематика та взаємозв’язок здоров’язберігаючих технологій
·         Принципи здоров’язберігаючої педагогіки


Позивай О.А., директор школи
Яротник Л.І., заступник директора ш коли з навчально-виховної роботи
Практично
3.
Запахи у навчанні та оздоровленні. Ароматерапія

Вистава гуртка казкотерапії  «Казкова веселка»


Позивай О.А., директор школи
Спичка Н.В., керівник гуртка
Філіпенко І.В. заступник директора школи з виховної роботи
4.
Здоров’я вчителя (поради, підготовлені творчою групою вчителів школи).

Позивай О.А., директор школи
Відкрито
5.
Підведення підсумків заняття. Вправа-рефлексія «Чаша з водою»

Позивай О.А., директор школи

У рубриці «Неформатно» зазвичай здійснюється мотивація відвідувачів Школи та з’ясовуються їх очікування від запропонованого заняття. (Вправи «Супер-команда під назвою «Вулик»», «Галявина професійного досвіду», «Чотири сфери», «Керманич»   були схвально сприйняті слухачами).
Рубрика «Авторитетно» дає можливість отримати нові знання, підняти проблемні питання, познайомитись із досвідом роботи Школи сприяння здоров’ю, здобутками педагогічного колективу  (презентації, виступи, інформаційні повідомлення).  
У рубриці «Практично» слухачам було запропоновано переглянути виставу гуртка казкотерапії  «Казкова веселка», проведено тренінги («Сходинки до майстерності», «Для мене бути здоровим означає…», «Формування здорового способу життя», «Закони роботи в команді»), практикуми («Запахи у навчанні та оздоровленні. Ароматерапія»).
Велика увага при проведенні занять приділяється здоров’ю слухачів Школи управлінської майстерності.  Якщо вчитель має задовільний стан здоров’я (ми вже не кажемо про абсолютно здорову людину), перебуває в доброму гуморі, приходить на урок з добром, любов’ю, радістю, то саме він створюватиме той психологічний комфорт, що не шкодитиме ні його здоров’ю, ні здоров’ю дитини. З цією метою на заняттях керівникам закладів презентовано матеріали-поради, підготовлені творчою групою вчителів школи («Здоров’я вчителя», «Зимова депресія: рятуйся хто може», «Кроки довголіття», «Міфи про здоровий спосіб життя», «Вплив зони і культової споруди на організм людини», «Оздоровчий вплив церковного дзвону», «Позитивний вплив церкви») та інші. Пропонуємо вам ознайомитись із матеріалами інформаційного вісника для вчителів, підготовленими творчою групою вчителів школи .
Здоров’я вчителя
Ми хочемо підняти дуже важ­ливе питання для нас, вчителів - стан нашого здоров’я. А воно у нас сьогодні ой як далеке від норми (це видно з кількості лікарняних листів). Надіятись на те, що держава та медицина допоможуть його зберегти, не­реально.
У книзі «Роздуми про здоров’я» видатного лікаря і вченого М. Амосова ми знайшли принципи психології здоров’я.
Тож пропонуємо вам з ними ознайомитись.
-          У виникненні хвороби в більшості винні не природа та суспільство, а лише сама людина.
-          Не надійтесь на медицину, бо вона не може зробити людину здоро­вою, а тим більше не потрапляйте в руки лікарів.  
-          Щоби стати здоровим, украй необхідні власні зусилля (постійні та значні). Людина настільки досконала, що повернути здоров’я можна завжди!
-          Майже всі думають про поліпшення здоров’я ... у старості.
-          Для доброго здоров’я необхідні п’ять умов: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартування, час і вміння відпочивати, щасли­ве сімейне життя.
-          Природа милостива: достатньо 20-30-ти хвилин фізкультури щодня (щоб аж піт вийшов) - і буде відмінне здоров’я.
-          Дуже стежте за своєю вагою: як мінімум - ріст у сантиметрах мінус 100.
-          Умійте завжди розслабитись (а це вже характер!).
-          Здоров’я - це щастя (а щастя - це стан тіла й душі).
Останній принцип розшифруємо: 
·         коли у вас багато соціальних зв’язків і дружніх контактів (особливо один надійний друг);
·         наявність міцної сім’ї (обов’язково з дітьми!);
·         цікава та улюблена робота (тоді є моральне задоволення);
·         наявність твердих життєвих переконань;
·         релігійна віра (вона не веде до шкідливих звичок).
Ось такі вони, принципи психології здоров’я. Виходячи з них, як же су­часному вчителю зберегти власне здоров’я ? Поміркуйте над кількома порадами (знаючи, що ваше здоров’я - у ваших руках). 
Плануйте не тільки свій робочий час, а і свій відпочинок. Організо­вуйте собі хвилини відпочинку, моменти задоволення, миті радості та на­солоди протягом робочого дня, трудового тижня, навчального місяця, семестру. Тільки ви самі повинні думати про своє здоров’я (фізичне, моральне, психічне, громадське), свій настрій, працездатність, свої енергетичні сили.
Не будемо догматиками. У суспільстві домінує парадигма, що вчи­тель не має права на помилку - ні в чому, ніде, ніколи. Але вчитель теж людина і може помилятись. Він не відмінник, який одержує лише оцінки високого рівня, не ідеальний і випестуваний представник людини без не­доліків. Геть цей догматизм! Нехай у нашому «табелі життя» будуть різні оцінки, а не тільки високого рівня, і нехай ми не будемо сприймати це, як привід до переживань і розладів.
Не дуже беріть на себе професію критика та прокурора (наша енерге­тика, наше вчительське біополе, якими ми заповнюємо середовище на­вколо себе, повинні бути чистими та позитивними).   
Навчіться керувати своїм власним часом (визначте свої пріоритети, зосереджуйтесь на головному і думайте про власне здоров’я - це найго­ловніший пріоритет!). 
Умійте відмовитись чемно, але переконливо. У школі непочатий край роботи, вир, лавина. І це - нескінченно! Виконуйте додаткові завдання в міру своїх можливостей. 
Створіть на своєму робочому місці максимально комфортні умови праці. Приходьте на роботу з термосом, у якому може бути чай, гаряче мо­локо з вершковим маслом, улюблена кава, і протягом дня проводьте «га­рячі» паузи. Уведіть у звичку приносити із собою горішки, курагу, родзин­ки, яблука, апельсини, мандарини, чорнослив (зробіть це за розкладом). 
Виходьте на свіже повітря на перерви (додається до 10 % кисню у кров, а у приміщенні тільки 2%). Якщо у вас є «вікна» у розкладі, зробіть самомасаж голови, фізичні корегуючі вправи, послухайте улюб­лену пісню, подивіться на красиві пейзажі (це можуть бути й художні картини), на фото улюблених людей, пригадайте побільше приємностей вашого життя. Обладнайте свій навчальний кабінет за власним смаком (обов’язково - море квітів і відповідна гама кольорів).
Боремося за власне здоров’я по-діловому! Бажаємо вам доброго здо­ров’я та щастя!

У рубриці «Відкрито»  підводились підсумки кожного заняття і пропонувались вправи на рефлексію («Урок метелика», «Чаша з водою», «Кораблик») та інші.
Слухачі познайомилися з цікавими інтерактивними вправами, професійними серйозними іграми для серйозних людей, які допоможуть опанувати їм нові навички, стануть у пригоді у  педагогічній, управлінській діяльності.
Ми твердо переконані, що такі заняття допомагають нам, керівникам, стати відкритішими, демократичнішими, лояльнішими – до дітей, колег, школи в цілому, і в першу чергу, до самих себе.


0 коментарі:

Дописати коментар

 
 
Blogger Templates