Матеріали Інформаційних вісників

Матеріали інформаційного вісника для вчителів та батьків, підготовлені творчою групою вчителів Чечеліївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

КРОКИ ДОВГОЛІТТЯ

Изображение 172     Изображение 002

Людина може жити довго (як мінімум - більше ста років). Чому ж вона не живе так багато?
Скажімо, у нашому селі сторічні люди - рідкість. Напевно, у силу обставин.
Не дотримуються певних життєвих правил-кроків. Ці правила по-різному виконуються в чотирьох періодах життя людини.
Ось ці періоди.     
Перший - пізнання навколишнього середовища (дошкільний період, школа, здобуття вищої освіти, знаходження своєї половинки).
Другий - устаткування сімейного та соціального життя (улюблена робота, гармонійне подружнє життя, народження дітей, будівництво до­му, виведення дітей у люди).
Третій - осмислення прожитого життя (період народження онуків, допомога в їх розвитку, період власних заощаджень тощо). 
Четвертий - відмова від нереальних планів та ідей, відмова від безперервних турбот і матеріальних благ.
І ось перше правило: живи, дотримуючись основних вимог здоро­вого способу життя. Здоров’я повинно займати найперше місце в ієрархії цінностей і потреб людини. Кожному треба зробити багато кроків, щоб це правило діяло.
Пропонуємо вам ці кроки.
Перший - рухайтесь. Рух - це життя, навіть 12 хвилин на день занять фізкультурою продовжують життя на 5 років. Під час фізичної ак­тивності (треба щоденно робити стільки рухів, що еквівалентно 10-12-ти тисячам кроків), відбувається викид гормонів росту (значне скорочення їх буває після 30-ти років життя).
Другий - вікове, раціональне, системне харчування. Меню повинно відповідати вашому віку. Їсти треба часто, але мало, дотримуватись точ­ного часу прийому їжі. Меню повинно залежати і від групи вашої крові. Основне правило - не переїдати. Треба споживати їжу в залежності від виду вашої роботи та віку, але завжди вживайте менше калорій, ніж це передбачено. Тим самим забезпечите розвантаження своїм клітинам і підтримаєте активність, завдяки чому організм стає менш уразливим до захворювань.
Третій - знайти улюблену роботу. Якщо робота подобається, вона продовжує життя людини на 10 років, а та, що не подобається, скорочує на 5 років. Урахуйте це при виборі професії.
Четвертий - знайдіть свою кохану половинку. Кохання й ніжність є найкращим запобіжником передчасного старіння та скорочення життя. Коли кохаєш, в організмі виробляється гормон ендофрін, який ще називається гормоном щастя. А це підвищує імунітет, і людина завжди виглядає на 15-18 років молодшою.
П’ятий - відмовтесь від шкідливих звичок. Зовсім можна обійтись без куріння, наркотиків, алкоголь уживати з лікувальною метою - і ви проживете на 10-15 років більше.
Шостий - відмовтесь від поганих звичок (звички, що порушують сприятливу психологічну атмосферу в сім’ї, на роботі, у колі друзів). Ста­райтесь високоморально ставитись до людей, фауни, флори, до самого себе.
Сьомий - творчо ставтесь до своєї роботи, навчання, діяльності. Креативні (творчі) особистості живуть довше. Будьте ініціативними, опти­містами, новаторами.
Восьмий - тренуйте свій головний мозок. Не залишайте його без праці. Можливості мозку людини використовуються лише на один відсо­ток. Упродовж життя хоча би підтримуйте цей рівень – розв’язуйте крос­ворди, грайте в ігри, що потребують логічного мислення, вивчайте іно­земну мову, рахуйте без калькулятора. Усе це для того, щоб уповільнити процес вікової деградації розумових здібностей і разом з тим активі­зувати роботу серця, системи кровообігу й обмін речовин. Дивіться улюб­лені передачі й обов’язково читайте (систематично!).
Дев’ятий - смійтесь на здоров’я. Сміх, як і кохання, виробляє в орга­нізмі гормон задоволення, щастя - ендофрін. Сміх, посмішка знімають напруження, допомагають легеням позбутись вологого повітря, і вони починають краще функціонувати. Людині треба щоденно сміятись до 20-ти хвилин. Сміх - це ліки.
Десятий - майте свою точку зору. Це дозволяє значно рідше впа­дати в депресію чи відчувати себе пригніченим.
Одинадцятий - добре спіть. У залежності від віку тривалість сну ­від 7 до 10-ти годин. Прогулюйтесь перед сном, приймайте контрастні ванни для ніг, робіть самомасаж, спіть у прохолодній кімнаті (17-18 гра­дусів). Майте зручну постіль, визначте азимут положення свого ліжка.
Дванадцятий - активно відпочивайте щоденно, щотижня, що­місяця, щороку. Інколи всупереч рекомендаціям здорового способу життя дозволяйте собі зустрітися за столиком із друзями, поласуйте чимось смачненьким. Не відмовляйте собі в маленьких радощах (покупки, ювілейні зустрічі, відзначення знаменних сімейних свят тощо).
Тринадцятий - мийтеся щотижня. Дотримуйтесь особистої гігієни. Чистота тіла, одягу, взуття продовжує життя. Проводьте періодичне очи­щення організму (після 30-ти років).
Чотирнадцятий - удосконалюйте свою цивілізаційну компетентність, дотримуючись:
·         ринкової культури;
·         правової культури (повага до законів і правил співжиття);
·         діалогічної культури (толерантність, плюралізм, уміння відстоювати свою позицію);
·         організаційної культури (поважати свій і чужий час);
·         технологічної культури (уміння передбачати наслідки своїх дій без шкоди для здоров’я);
·         екологічної культури (знання законів екології, здатність існувати в біо­сфері, не завдаючи їй шкоди);
·         побутової культури (знання валеології, турбота про естетику свого ото­чення, знання безпеки життєдіяльності).
П’ятнадцятий - не завжди гасіть гнів у собі. Краще розкажіть про нього другу, інколи посперечайтесь, «вийдіть із себе», обміняйтесь думками. Той, хто тримає гнів у собі, більш схильний до хвороб (60 % онкохворих тримали гнів у собі).
Шістнадцятий - будьте корисними для людей, і тоді ви завоюєте авто­ритет. Спочатку завоюєте його, а тоді він буде працювати на вас, а авторитет продовжує життя ...
Якщо ви зробите ці кроки (а їх є ще більше), тоді житимете більше, ніж японці, австралійці, канадці, греки, німці, американці (а це в межах 80-ти ро­ків). Середній рівень життя українця складає більше 50-ти років. Треба робити кроки і негайно. Чи не так?




Изображение 005




SDC10842Изображение 091



ЗДОРОВ’Я ВЧИТЕЛЯ

         
Ми хочемо підняти дуже важ­ливе питання для нас, вчителів - стан нашого здоров’я. А воно у нас сьогодні ой як далеке від норми (це видно з кількості лікарняних листів). Надіятись на те, що держава та медицина допоможуть його зберегти, не­реально.
У книзі «Роздуми про здоров’я» видатного лікаря і вченого М. Амосова ми знайшли принципи психології здоров’я.
Тож пропонуємо вам з ними ознайомитись.
-          У виникненні хвороби в більшості винні не природа та суспільство, а лише сама людина.
-          Не надійтесь на медицину, бо вона не може зробити людину здоро­вою, а тим більше не потрапляйте в руки лікарів.  
-          Щоби стати здоровим, украй необхідні власні зусилля (постійні та значні). Людина настільки досконала, що повернути здоров’я можна завжди!
-          Майже всі думають про поліпшення здоров’я ... у старості.
-          Для доброго здоров’я необхідні п’ять умов: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартування, час і вміння відпочивати, щасли­ве сімейне життя.
-          Природа милостива: достатньо 20-30-ти хвилин фізкультури щодня (щоб аж піт вийшов) - і буде відмінне здоров’я.
-          Дуже стежте за своєю вагою: як мінімум - ріст у сантиметрах мінус 100.
-          Умійте завжди розслабитись (а це вже характер!).
-          Здоров’я - це щастя (а щастя - це стан тіла й душі).
Останній принцип розшифруємо: 
·         коли у вас багато соціальних зв’язків і дружніх контактів (особливо один надійний друг);
·         наявність міцної сім’ї (обов’язково з дітьми!);
·         цікава та улюблена робота (тоді є моральне задоволення);
·         наявність твердих життєвих переконань;
·         релігійна віра (вона не веде до шкідливих звичок).
Ось такі вони, принципи психології здоров’я. Виходячи з них, як же су­часному вчителю зберегти власне здоров’я ? Поміркуйте над кількома порадами (знаючи, що ваше здоров’я - у ваших руках). 
Плануйте не тільки свій робочий час, а і свій відпочинок. Організо­вуйте собі хвилини відпочинку, моменти задоволення, миті радості та на­солоди протягом робочого дня, трудового тижня, навчального місяця, семестру. Тільки ви самі повинні думати про своє здоров’я (фізичне, моральне, психічне, громадське), свій настрій, працездатність, свої енергетичні сили.
Не будемо догматиками. У суспільстві домінує парадигма, що вчи­тель не має права на помилку - ні в чому, ніде, ніколи. Але вчитель теж людина і може помилятись. Він не відмінник, який одержує лише оцінки високого рівня, не ідеальний і випестуваний представник людини без не­доліків. Геть цей догматизм! Нехай у нашому «табелі життя» будуть різні оцінки, а не тільки високого рівня, і нехай ми не будемо сприймати це, як привід до переживань і розладів.
Не дуже беріть на себе професію критика та прокурора (наша енерге­тика, наше вчительське біополе, якими ми заповнюємо середовище на­вколо себе, повинні бути чистими та позитивними).   
Навчіться керувати своїм власним часом (визначте свої пріоритети, зосереджуйтесь на головному і думайте про власне здоров’я - це найго­ловніший пріоритет!). 
Умійте відмовитись чемно, але переконливо. У школі непочатий край роботи, вир, лавина. І це - нескінченно! Виконуйте додаткові завдання в міру своїх можливостей. 
Створіть на своєму робочому місці максимально комфортні умови праці. Приходьте на роботу з термосом, у якому може бути чай, гаряче мо­локо з вершковим маслом, улюблена кава, і протягом дня проводьте «га­рячі» паузи. Уведіть у звичку приносити із собою горішки, курагу, родзин­ки, яблука, апельсини, мандарини, чорнослив (зробіть це за розкладом). 
Виходьте на свіже повітря на перерви (додається до 10 % кисню у кров, а у приміщенні тільки 2%). Якщо у вас є «вікна» у розкладі, зробіть самомасаж голови, фізичні корегуючі вправи, послухайте улюб­лену пісню, подивіться на красиві пейзажі (це можуть бути й художні картини), на фото улюблених людей, пригадайте побільше приємностей вашого життя. Обладнайте свій навчальний кабінет за власним смаком (обов’язково - море квітів і відповідна гама кольорів).
Боремося за власне здоров’я по-діловому! Бажаємо вам доброго здо­ров’я та щастя!



БЕРЕЖІТЬ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ

У 1-й клас приходять повністю здоровими 70 % учнів, а 11-й клас такими закінчують тільки 7 %. Україна займає перше місце в Євро­пі за смертністю населення: 400 тис. смертей щорічно, з них 10 % громадян помирають природною смертю, 20 % - унаслідок нещасних випадків і вбивств, а 70 % - від хвороб. Щодо останньої цифри, зазначимо, що 75 % хвороб дорослих беруть свій початок у дитинстві. Це - наслі­док умов життя саме в дитинстві і в молоді роки.
     
Изображение 431 Изображение 439

Від чого ж залежить стан здоров’я дитини ? Як показують дослідження, від чотирьох факторів: спад­ковості (20 %), рівня медичного обслуговування (10 %), умов середовища за проживанням (20 %), способу життя (50 %). Як бачите, шановні батьки, здо­ров’я дитини залежить від вас на 80 %. Дитина половину часу прово­дить удома, 20 % - у школі і 30 % - сон. Наша школа робить усе можливе, щоб зберегти здоров’я учнів (це пріоритетний нині напрям у навчально-ви­ховній роботі). Організовано гаряче харчування всіх  учнів 1-11-х кла­сів, проводиться щоденна ранкова гімнастика, введено три уроки фізично­гї культури. Облаштовано спортивний зал, обладнано кімнату для занять з лікувальної фізкультури, тренажерну залу, спортивне містечко. У нас забезпечується соціально-психологічна адаптація дитини до знаходження свого місця в колективі класу, застосовуються здоров’я­зберігаючі технології на уроках (методика відповідає віковим особливостям учнів, змінюються види діяльності на уроці, щоби зменшити втому, зростає культура міжособистісних відносин «учитель-учень»). На уроках проводять­ся фізкультхвилинки, вправи для корекції постави, зору, пальчикова гімнастика, дихальні вправи. Всі учні школи забезпечені корсетами для корекції постави.
У школі озеленено навчальні кабінети, вони провітрюються, словом, знаходяться у зразковому санітарному стані. Ми не допускаємо конфлік­тів між учнями. Їм даються завдання з валеологічним змістом, акценту­ється увага учнів на особистій гігієні, необхідності боротьби зі шкідливи­ми звичками. Для них проводяться різноманітні спортивні змагання, дні здоров’я, туристичні походи та екскурсії, працює медичний кабінет тощо.
Але цих заходів недостатньо, украй необхідна й допомога батьків. Що ви, шановні батьки, можете зробити для збереження здоров’я своїх дітей ? Ми порадимо вам  таке.
·         Проведіть перевірку здоров’я дитини за всіма параметрами: дитина щорічно повинна побувати в невропатолога, хірурга, ортопеда, окуліста, отоларинголога, стоматолога, педіатра, здати аналізи. (Проведеного мед­огляду у школі недостатньо, щоб визначити стан здоров’я дитини.)
·         Частіше спілкуйтеся з дитиною, адже менше хворіють ті діти, які час­то спілкуються з батьками. Це довели шведські вчені. 
·         Постарайтеся, щоб у сім’ї було побільше радості, посмішок; сміх, радість посилюють імунну систему, позитивно впливають на нервову сис­тему, покращують загальне самопочуття, на 50 % зростає продук­тивність навчання.
·         Зверніть особливу увагу на гігієну зору (зір дітей катастрофічно падає). Не давайте дітям дивитись телевізор більше 1-2-х годин на день. Потурбуйтеся, щоб на робочому місці (столі) дитини було достатнє освітлення. Дитина не повинна читати лежачи. Після 45-ти хвилин підго­товки домашніх завдань треба робити перерву.
·         Зверніть особливу увагу на дотримання гігієни слуху: мити вуха регу­лярно, не слухати гучної музики, не виходити на мороз без шапки.
·         Треба стежити, щоб ваша дитина не тягнулась до шкідливих звичок.
·         Звертайте увагу на її харчування. Щодня пропонуйте дитині погризти моркву, таким чином «убиваючи двох зайців»: підгодуємо очі вітаміном А та зміцнимо зуби. На сніданок давайте дитині горіхи, родзинки, курагу ­це для посилення мозкової діяльності, а також сир - для зміцнення кісток. Хай вона бере із собою до школи бутерброд. Переконайте дитину у шкідливості чіпсів, ароматизованих сухариків і солодких газованих напоїв (ці продукти діти купують у місцевих магазинах). Неправильне харчування призводить до хвороб: діабету, ожиріння, карієсу, гіпертонії, атеросклерозу, серцевих нападів.
·         Вирощуйте кімнатні квіти. Рослини очищають повітря, насичують йо­го киснем. Старайтеся спільно з дитиною побільше бувати на свіжому повітрі.
·         Зверніть особливу увагу на поліпшення особистої гігієни. Допоможіть дитині скласти та дотримуватись режиму праці й відпочинку. Лягати спа­ти вона повинна в один і той же час. Перед сном обов’язково треба по­бувати на свіжому повітрі, прогулятися. У цей час не рекомендуються рух­ливі ігри, заняття фізкультурою, проте бажане читання спокійних і добрих книжок. Уранці дитина не повинна різко підійматися з ліжка: за ніч між хребцями накопичується рідина, а тому необхідно кілька разів потягнути­ся, щоб дати можливість хребту «прокинутись». Біля ліжка покладіть ма­сажний килимок із гумовими шпильками, щоб, підвівшись уранці, дитина кілька хвилин потопталась на ньому, подразнюючи активні точки на сто­пах, приводячи себе в бадьорий стан.
·         Використовуйте в повну міру засоби народної медицини. Щодня поло­винка голівки часнику зменшує ризик серцевих захворювань у дорослому житті на 25 %, сік кропиви, споришу зупиняє кров, настоєм ромаш­ки, звіробою лікують горло, мати-й-мачуха позбавляє кашлю тощо.

Изображение 565





Шановні батьки! Треба зробити все, що залежить від вас, щоб наші діти були здоровими.





















0 коментарі:

Дописати коментар

 
 
Blogger Templates